Mistige communicatie: Transactionele Analyse helpt je

Soms heb je in een gesprek met iemand dat het opeens niet loopt. Je zegt iets, de ander reageert naar jouw idee opeens pinnig. Heeft wat je zei waarschijnlijk verkeerd opgevat. Je probeert het recht te zetten. Alleen hoe meer je het probeert, hoe moeilijker de communicatie verloopt. Ontgoocheld ga je uit het gesprek, het wordt er toch niet beter van. Wat deed die ander toch raar.. Wat gebeurt er toch? De Transactionele Analyse ego posities kunnen je hierbij helpen.

Transactionele analyse ego posities

De Transactionele Analyse (TA) kan je makkelijk gebruiken als een analyse instrument bij communicatie. Er zijn drie rollen waar je in kunt zitten. Wanneer je communiceert met anderen, kunnen deze rollen snel wisselen. De rollen of posities zijn die van Ouder (verdeeld in Kritische en Voedende Ouder), Volwassene en Kind (verdeeld in Rebellerend of Aangepast kind en het Vrije Kind). Vanuit welke rol jij communiceert, beïnvloedt de ander. Zo nodigt de positie van de Volwassene eenzelfde positie van de ander uit. De positie van de Kritische Ouder nodigt uit tot de Kritische Ouder, het Rebellerend Kind of het Aangepast Kind.

Waar start het?

De vraag is of de ander ‘raar’ deed of inging op je uitnodiging door te reageren vanuit de Kritische Ouder of het Aangepaste Kind. Jij wordt op jouw beurt weer uitgenodigd te reageren vanuit een bepaalde positie als reactie op de ander. Soms is niet te achterhalen wie de verandering in startte. Vaak maakt dat ook niet uit. Duidelijk is dat jij die intentie niet had. Ik schrijf bewust dat iemand wordt uitgenodigd tot een bepaalde positie. Wanneer je bewust bent van de verschillende posities, kun je ook meer zien dat je keuzevrijheid hebt tot het innemen van een bepaalde positie.

Patroon doorbreken

Door te doorzien wat er gebeurt, kun je kiezen niet in het patroon mee te gaan. Een voor de hand liggende opmerking zou kunnen zijn: Volgens mij vat jij iets anders op dan ik bedoelde. Ik bedoelde aan te geven.. Op deze manier gebruik je de Volwassen positie en nodig je de ander uit deze ook in te nemen. Op je bespreekt wat je merkt of benoemd wat je niet prettig vindt. Als het voor jou niet prettig is, is het vaak voor de ander ook niet fijn. Lukt het je op het moment zelf niet, dan kun je er natuurlijk ook later op terug komen. Misschien kun je zelfs samen achterhalen, wat er gebeurde tussen jullie. Dan kun je vanuit verschillende kanten kijken naar jullie communicatie en blijkt de mist opeens te verdwijnen.

Meer over TA vind je hier. Zoek je begeleiding, laat het me dan weten.

Wil je geen blog missen? Meld je aan bij ‘Abonneer je op dit blog’.